چهل چشمه قرخ بلاغ

چهل چشمه قرخ بلاغ

آبگرم # چهل چشمه # آوج # قزوین # تاکستان # قرخ بلاغ #قزوین
چهل چشمه قرخ بلاغ

چهل چشمه قرخ بلاغ

آبگرم # چهل چشمه # آوج # قزوین # تاکستان # قرخ بلاغ #قزوین

چشمه های آب گرم قزوین



چشمه های آب گرم قزوین

چشمه های آب گرم قزوین 

امروزه یکی از منابع مهم جذب گردشگر، استفاده و بهره برداری بهینه از آب های گرم و معدنی است. تجربه کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن در زمینه بهره برداری از آب های معدنی نشان داده است که اگر این منابع طبیعی با برنامه ریزی درست و به طور بهینه مورد بهره برداری قرار گیرند، علاوه بر ارزش های اقتصادی می توانند بخشی از هزینه درمان بیماران را نیز کاهش دهند.

استان قزوین علاوه بر داشتن 12درصد از آثار تاریخی شناخته شده ایران، از تنوع اقلیمی و جاذبه های طبیعی گوناگونی برخوردار است که عرضه آنها در عرصه ملی و بین المللی گامی اساسی در توسعه صنعت گردشگری خواهد بود.  

نبود زیرساخت های مناسب برای معرفی کامل برخی از جاذبه های گردشگری این استان باعث شده است با وجود آمادگی واگذاری برخی از این جاذبه ها به بخش خصوصی مانند چشمه های آبگرم استان هنوز این امر مهم محقق نشود ‎

چشمه های آب معدنی در سطح استان قزوین امکانات بالقوه ای هستند که می تواند درعرصه های اقتصادی، فرهنگی و توسعه منابع مختلف استان نقش اساسی داشته باشد، در حالی که راه های دسترسی به برخی از چشمه های آب گرم این استان از زیرساخت مناسبی برخوردار نبوده و همین امر باعث شده فقط افراد محلی به طور سنتی به این چشمه ها دسترسی داشته باشند .

سامان دادن به وضعیت چشمه های آب گرم استان و ساخت مراکز آب درمانی و رفاهی در جوار آنها برای جذب گردشگران داخلی و خارجی همتی می طلبد که امید است با همکاری مسئولان استان این مهم هر چه سریعتر محقق شود ‎.

استان قزوین هم مانند بسیاری از استان های کشور،سرچشمه های آب معدنی و طبیعی متعددی دارد که از بین آنها می توان مجتمع آب درمانی ارشیا واقع در آبگرم خرقان، چشمه های آب معدنی سلطان بلاغ، آب ترش و آب لرزان، آب گرم کش آباد، هفت چشمه زوارک، هفت چشمه آوج، کسن بقین، اسمبرد، آب گرم یله گنبد و ‎.. . را برشمرد.


چشمه « یله گنبد »

روستای یله گنبد در سمت راست مسیر جاده قزوین رشت قرار گرفته و به دلیل دارا بودن چشمه آب گرم، در میان سایر روستاهای استان قزوین از اعتبار بیشتری برخوردار است.

«یله گنبد» یکی از دهات دهستان «قاقازان» در بخش «ضیاءآباد» شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است. این چشمه در کف دره ای که از آن رودخانه کوچکی عبور می کند و به رودخانه شاهرود می ریزد، از دل زمین بیرون می آید .

چشمه های آب گرم قزوین 

آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گازدار خیلی گرم است. استحمام در این آب به دلیل وجود گاز کربنیک و گرمای آن، تسکین دهنده و ضد درد است. ظاهراً این آب در درمان بیماری های عصبی، مفصلی و رماتیسم مؤثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماری های معده ای و روده ای و نیز بیماری تغذیه ای مؤثر می باشد و سالیان زیادی است که مردم بومی از خواص این آب گرم برای درمان بیماری های مختلف چون بیماری های مفصلی و پوستی استفاده می کنند.

 

آب گرم یله گنبد از امکانات رفاهی و اقامتی بی بهره است و با توجه به این مسئله، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قزوین قصد دارد تا با اجرای طرح مطالعاتی بر روی این روستا و آب گرم معروف آن، بر شهرت جاذبه های گردشگری آن افزوده و شرایط را برای ورود گردشگران بویژه گردشگران درمانی به این روستا مهیا سازد.

 

چشمه آب گرم «خرقان»

این چشمه در کیلومتر 95 جاده قزوین - همدان قرار دارد . آب های معدنی خرقان، پس از مصرف به رود خانه « ابهررود» که از این منطقه عبور می کند، می ریزد. آب های چشمه خرقان از دسته آبهای کلروه سدیک و بیکربناته کلسیک گرم با pH اسید و سیلیس است. آب این چشمه در درمان دردهای عصبی، سیاتیک و رماتیسم مؤثر است. در عفونت های مجاری تنفسی، تورم گلو و حلق و برنشیت مزمن به صورت استنشاق بخار و دوش بینی مؤثر است.

چشمه های آب گرم قزوین 

 

چشمه های آب معدنی آب ترش و آب لرزان

در فاصله 45کیلومتری جاده قزوین ـ رشت، دو چشمه به نام های آب ترش و آب لرزان وجود دارد که به فاصله چند صد متری از یکدیگر قرار دارند این چشمه ها با خاصیت درمانی خود همواره مورد توجه مردم محلی منطقه بوده اند ولی به دلیل عدم دسترسی راحت با توجه به قابلیتهای زیاد، این دوچشمه هنوز آنگونه که باید و شاید شناخته شده نیستند .

 چشمه های آب گرم قزوین

چشمه های آب گرم قزوین 

چشمه های آب گرم قزوین 

مجتمع آب گرم ارشیا

چشمه های آب معدنی «ارشیا» در شهر آبگرم از مهمترین آب گرم های معدنی استان قزوین است که قابلیت های درمانی دارد. این مجموعه دارای استخر آب گرم عمومی، سایت خصوصی و سفره خانه سنتی بوده و هر سال میزبان هزاران نفر از گردشگران کشور است. آب گرم معدنی ارشیا از نوع آهکی بوده و خاصیت درمانی آن برای بیماری های درد مفاصل، روماتیسم، سوء هاضمه، سنگ کلیه، اعصاب و اگزما مؤثر است. 

چشمه های آب گرم قزوین


عناوین یادداشت ها 

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدی چهارشنبه 8 مرداد 1393 ساعت 11:19

دوست عزیز مطالبتون خیلی مفیده. اما اگر در انتخاب عکس ها هم دقت کنید بسیار عالی خواهد بود. دو تصویر از سه تصویری که برای آب گرم آب ترش و آب لرزان قرار داده اید متعلق به چشمه باداب سورت هست.

ممنون از پیام تان....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد